Frågor och svar
Här hittar du vanliga och frågor och svar. Har du andra frågor, hör av dig till oss via e-post: kommun@stromstad.se eller telefon: 0526-190 00.
Hur fungerar Mina sidor?
Under Mina sidor kan du se att ditt ärende är inskickat samt ändra dina kontaktuppgifter. Svar från kommunen angående ditt ärende får du via e-post/brev eller i ett meddelande från e-tjänstportalen. Du får då en notifiering att du har ett meddelande att ta del av.
Varför ska jag använda en e-tjänst?
En e-tjänst gör det lättare för oss att få rätt uppgifter från dig och därmed får du snabbare hjälp. Du fyller i uppgifterna som efterfrågas och skickar direkt till oss på webben. Det är lätt att bifoga filer, dokument och bilagor direkt i tjänsten. Om du är inloggad och skickar in ett ärende kan du även följa ärendets status på Mina sidor.
Vilken webbläsare behöver jag för att använda e-tjänster?
Tjänsten fungerar bäst i moderna webbläsare t.ex. Google Chrome och Microsoft Edge. Om du har en äldre webbläsare och upplever problem kan din webbläsare vara utdaterad – prova då att uppdatera den – eller ladda ner en ny (det är gratis).
Vad är BankID – och varför behövs det?
BankID kan jämföras med en vanlig identitetshandling, t.ex. ett körkort. Du använder det för att legitimera dig på Internet. När du loggar in med ditt BankID kan vi vara säkra på att det är just du som skickar in e-tjänsten. Dina uppgifter hämtas direkt från Skatteverket och du slipper skriva in dem manuellt. Läs mer om BankID och hur du skaffar det: www.bankid.com
Jag har BankID men kommer ändå inte in i e-tjänsten, vad ska jag göra?
Starta om din dator och testa en gång till. Om det inte fungerar behöver du höra av dig till den som utfärdat din e-legitimation, troligtvis din bank. Kanske har giltighetstiden gått ut.
Kan ni hjälpa mig att genomföra e-tjänsten?
Om du behöver hjälp att genomföra tjänsten är du välkommen att höra av dig till Kommuncenter. Skicka e-post: kommun@stromstad.se eller ring: 0526-190 00.
Jag hinner inte fylla i alla steg i e-tjänsten, kan jag fortsätta senare?
Om du har loggat in i e-tjänsten kan du när som helst spara för att fortsätta vid ett senare tillfälle. Du hittar ditt sparade ärende på Mina Sidor. Kom ihåg att tjänsten inte är genomförd förrän du skickat in ärendet (i sista steget).
Hur vet jag att mitt ärende skickats in?
När du skickat in ditt ärende får du ett Tack-meddelande samt ett bekräftelsemail till den e-post du angav.
Jag har förslag på förändringar och förbättringar, vem ska jag skicka dem till?
Vad kul att du tycker till – det är så vi blir bättre! Hör av dig till Kommuncenter. Skicka e-post: kommun@stromstad.se eller ring: 0526-190 00.